ERP/SISTEM INTEGRAT VERSUS APLICATII SINGULARE

ERP-SISTEMProbabil esti una dintre acele persoane care se intreaba cu ce difera un ERP de aplicatii diferite, individuale. Nu esti singurul! Multe companii se confrunta cu dificila dilema de a alege intre un ERP sau de a selecta mai multe aplicatii pentru probleme punctuale. Ca sa primesti raspunsul corect la aceasta intrebare este bine sa fii informat si atunci alegerea ta nu va mai constitui o provocare.
Ce trebuie sa stii pentru inceput este ca un sistem integrat este format dintr-un numar mare de aplicatii si module integrate intre ele, care se adreseaza diferitelor sectoare de activitate din cadrul unei companii. Pe de alta parte, aplicatiile singulare rezolva probleme specifice, dar au functionalitati limitate si sunt izolate de celelalte aplicatii.
Deci, cu ce difera concret un sistem ERP de aplicatii diferite, singulare?

Usurinta de integrare

In general, un ERP acopera toate zonele de business din cadrul unei companii: contabilitate, productie, resurse umane, marketing, vanzari, distributie. Informatiile sunt interconectate intre ele si necesita introducerea lor o singura data pentru a putea fi accesate de mai multe departamente deodata. In schimb aplicatiile singulare se refera la procese specifice si nu pot fi interconectate cu aplicatiile altor departamente, decat prin constructia unei interfete, care de obicei e o solutie instabila si costisitoare. Aplicatiile singulare rezolva probleme de moment, in timp ce un ERP ofera posibilitati continue de rafinare si dezvoltare a proceselor de business. Orice noua aplicatie din sistemul ERP se integreaza nativ cu celelalte si orice functionalitati noi sunt construite pe aceeasi platforma. Practic, un ERP da posibilitatea companiilor de a se adapta permanent mediului concurential in care activeaza.

Flexibilitatea

In mediul de afaceri actual, nevoia companiilor de a fi competitive nu poate fi minimizata. Un sistem de tip ERP se configureaza dupa cerintele managementului din companie si raspunde unor nevoi specifice, cerute de piata. Un sistem ERP faciliteaza cu succes relatiile de afaceri cu partenerii si clientii companiei si poate ajunge sa fie accesat inclusiv de acestia (platforma B2B, de exemplu).
Pe de alta parte, datorita inflexibilitatii lor, aplicatiile singulare cu greu pot sa depaseasca granitele companiei si deseori nici nu asigura interactiunea dintre departamente pentru a avea clienti multumiti.


Reducerea costurilor de intretinere

Aplicatiile software singulare tind sa fie costisitoare din punctul de vedere a costurilor de intretinere, mai ales daca sunt si interfatate. Cele mai multe companii au cheltuieli mari cu mentinerea lor, dar si cu instruirea angajatilor. In ceea ce priveste sistemele ERP, dupa o analiza minutioasa, companiile pot opta in faza initiala pentru un numar redus de module, ca apoi sa incerce suplimentarea lor. Mai mult, ele pot sa-si inchirieze aplicatiile sistemului ERP (Cloud-computing) pe serverul lor sau pe un server dedicat. 

Pentru intretinerea sistemului ERP, companiile beneficiaza de un abonament in care sunt incluse actualizarile legislative, documentatia de utilizare a sistemului si suportul tehnic pentru angajatii care intampina dificultati in utilizarea lui.


Comunicarea intre departamente

Integrarea in cazul unui ERP consolideaza fluxurile de date din cadrul unei companii si asigura un mod standardizat de comunicare intre departamente. Astfel pentru a avea clienti multumiti, eforturile echipelor din diverse departamente pot fi proportionate corespunzator, inclusiv ca si timp alocat. Aplicatiile singulare nu incurajeaza aceste procese, lasandu-le de cele mai multe ori neacoperite sau nestandardizate.