METODE EFICIENTE DE A CRESTE VANZARILE SI PROFITABILITATEA CU AJUTORUL UNUI ERP

In ziua de azi, clientii sunt mai informati ca niciodata si au nenumarate optiuni din care pot alege. Aceste aspecte ofera clientilor rolul decisiv in procesul de cumparare si le modfica inclusiv obiceiurile de cumparare. Tocmai din acest motiv, companiile de retail trebuie sa gaseasca posibilitati de a veni in intampinarea nevoilor clientilor. Dar cum poate o companie de retail sa se adapteze unor comportamente in schimbare? Raspunsul e simplu: gasind noi canale de comunicare, oferind preturi competitive si experiente placute in magazin si implementand politici de fidelizare si de marketing. Pentru toate acestea, un sistem informatic integrat poate deveni un instrument absolut necesar.

Iata cateva elemente prin care un ERP poate creste performantele si deci si vanzarile in cadrul companiilor din domeniul retail:

punctIntegrarea solutiei software cu aparatura dedicata magazinelor: POS, case de marcat, cititoare de coduri de bare, cantare, etc. 

Sistemele ERP dedicate firmelor de comert sunt de obicei integrate cu aparatura hardware necesara intr-un magazin. Integrarea faciliteaza un management eficient al stocurilor, al inventarelor si ofera clientilor o experienta pozitiva. Deopotriva angajatii beneficiaza de instrumentele potrivite pentru a se concentra pe procesul de vanzare caci restul operatiunilor au loc automat. De exemplu, intr-un magazin de carne, datele de la cantar pot fi transmise automat in sistemul ERP; in functie de ele, sistemul calculeaza pretul de vanzare, emite documentele contabile, care ulterior se vor regasi in modulul de contabilitate. Un alt exemplu ar putea fi utilizarea unui cititor de coduri de bare care reduce timpul de identificare in baza de date a unui articol dorit de client, iar prin scanarea unei etichete cu coduri de bare sunt aduse in fata vanzatorului toate informatiile legate de acel articol (pret, caracteristici, promotii, etc).
Un sistem ERP interconecteaza toate functionalitatile din retail ceea ce duce la cresterea vitezei in cadrul procesului de vanzare.

punctEliminarea inregistrarii de mai multe ori a informatiilor referitoare la clienti sau produse

Informatia inregistrata intr-un sistem unitar, precum un ERP, este unica si poate fi accesata si modificata din orice locatie. Toti utilizatorii dispun de aceeasi interfata de introducere a datelor si actualizarea informatiilor despre anumite produse sau clienti presupune parcurgerea acelorasi pasi/campuri pentru oricine utilizeaza sistemul informatic. O data introduse in sistem, datele se propaga automat catre alte aplicatii precum cele de logistica si management de depozit sau aprovizionare, etc.
Prin standardizare, are loc si cresterea calitatii informatiilor despre produsele comercializate. Denumirea produsului, listele de preturi, codul de bare atasat, descrierea pentru mediul online/modulul de e-commerce, fotografiile reprezinta elementele care alcatuiesc imaginea completa a unui produs. Se elimina astfel riscuri care ar putea aparea in procesul de vanzare: de exemplu acela de a vinde la un pret prea mic, de a oferi detalii eronate despre un produs, de a preciza un termen de livrare imposibil de respectat.
Informatia din cadrul unui sistem informatic poate fi deci controlata si impune invariabil un set de reguli pentru organizatie.

punctUtilizarea eficienta a multiplelor canale de vanzare

Un sistem ERP poate sa integreze pentru retaileri multiple canale de vanzare si aduce intr-un singur loc informatia din intregul proces de vanzare, raportarea financiar-contabila si instrumentele de urmarire a performantei in vanzari.
In ultimul timp, retailul presupune prezenta omnivalenta pe piata prin utilizarea urmatoarelor canale de vanzari: cumparaturi in supermarket/magazin, online - prin platforma de e-commerce, de pe telefonul mobil, prin distribuitori/agenti de vanzari sau prin platforma B2B (Business to Business) pentru parteneri. Desi poate parea un paradox, pastrarea centralizata a informatiilor despre produse intr-un ERP permite descentralizarea punctelor de vanzare, fara insa a pierde controlul asupra afacerii.

punctOptimizarea stocurilor de marfuri pentru sustinerea tuturor proceselor de vanzare

Optimizarea stocurilor se refera atat la achizitia lor conform principiului ABC cat si la regasirea lor rapida in depozit sau in orice alte gestiuni s-ar afla. ASiS ERP permite impartirea pe categorii a stocurilor (principiul ABC) pentru separarea celor cu o viteza de rotatie ridicata de cele care sunt mai putin profitabile. Sistemul ASiS asigura trasabilitatea marfurilor si realizeaza urmarirea lor inclusiv in functie de data expirarii, daca este cazul, ceea ce reduce considerabil riscul deprecierii lor.
Optimizarea stocurilor se refera si la corelarea comenzilor de la clienti cu partea de aprovizionare. Cu ajutorul ERP-ului, comenzile pot fi preluate de la clienti (clasic sau online) chiar in lipsa stocului necesar, mizand pe un timp de asteptare la care se arata dispus clientul. In functie de ele, se pot realiza centralizatoare de aprovizionare si previziuni. Comenzile de livrare permit generarea de comenzi de aprovizionare catre furnizori.

punctFidelizarea clientilor prin politici de preturi/discount si servicii de buna calitate (transport, retur marfa, impachetare colet, etc)

Companiile cauta metode eficiente de retentie a clientilor caci un fapt cunoscut este acela ca pastrarea unui client este mult mai ieftina decat atragerea unor clienti noi. Pentru a-si indeplini acest obiectiv, companiile apeleaza la noi canale de comunicare si la strategii de fidelizare diverse. Printr-un sistem integrat pot fi implementate numeroase politici de marketing si fidelizare: reduceri de preturi in anumite perioade, acordarea de produse gratuite la un anumit volum de vanzari, discounturi in functie de volum, preturi promotionale pentru clientii corporate/fideli, sistem de puncte de fidelizare, acordarea de limite de credit, etc. De asemenea, importante sunt si serviciile atasate vanzarii unui produs (transport, reparatii, etc) care pot fi controlate prin intermediul unui modul de CRM integrat cu sistemul ERP ales. Un sistem CRM tine evidenta interventiilor si serviciilor efectuate/ de efectuat la clientii care au achizitionat produse din magazinele companiei si poate constitui un puct de plecare pentru dezvoltarea unor noi politici de marketing.
Beneficiile utilizarii instrumentelor de marketing adecvate sunt cresterea vanzarilor, imbunatatirea colaborarii cu clientii si transferarea imaginii companiei in sfera profesionalismului.

punctGenerarea automata a documentelor contabile

Un sistem ERP creste acuratetea datelor si optimizeaza procesele financiare si contabile dintr-o companie bazandu-se pe emiterea automata a documentelor contabile. Comercianții nu au nevoie sa introduca fiecare tip de informație în diferite sisteme. Reunind informatiile intr-un singur sistem, se reduc costurile de procesare a documentelor contabile, iar procesele financiare au o vizibilitate mai mare. Scopul automatizarilor de natura contabila este acela de a obtine intr-un timp scurt o imagine fidela asupra rentabilitatii economice a companiei. ASiS ERP genereaza automat documentele contabile si le stocheaza pe serverul central, oferind accesul la ele din orice locatie a companiei.

punctUrmarirea performantei prin instrumente de Business Intelligence

Intelegerea functionarii unei companii care realizeaza comert cu amanuntul se bazeaza in mare parte pe analize de rentabilitate si pe utilizarea indicatorilor economico-financiari. Analiza manageriala a vanzarilor se refera la intelegerea fiecarui canal de vanzari, la urmarirea profitabilitatii pe locatii si vanzatori, chiar si pe produse. Analiza tendintelor de cumparare a clientilor ajuta retailerii sa fie mai bine pregatiti si sa stie ce produse vor stoca in diverse perioade ale lunii sau in functie de sezon. Identificarea din timp a acestor tendinte ajuta la organizarea stocurilor pe locatii astfel incat unele magazine sa nu aiba un stoc excedentar comparativ cu vanzarile si altele sa aiba un stoc subdimensionat.