CAT COSTA UN ERP? DE CE "DEPINDE" E RASPUNSUL CORECT?

Cautarea ERP-ului potrivit companiei inseamna pe de-o parte solutia tehnica conforma cerintelor managementului si care sa rezolve problemele cu care se confrunta compania, si pe de alta parte incadrarea intr-un buget stabilit. De multe ori, o prima intrebare a companiilor in cautarea unui sistem integrat se refera la costurile solutiei ERP, insa raspunsul intarzie sa apara. Si asta deoarece,la intocmirea unei oferte ERP, raspunsul este guvernat de cuvantul “depinde”: depinde de numarul de utilizatori ai sistemului, de modulele alese, de gradul de personalizare a solutiei, etc. orice cifra inaintata fara o prezentare si o discutie amanuntita despre procesel companiei tinde sa duca in derizoriu importanta si beneficiile unui astfel de sistem.

O estimare cat mai precisa poate veni doar dupa o analiza atenta a proceselor din companie si dupa aflarea cat mai multor informatii privind nevoile existente.
Dimensiunea unei oferte ERP se cladeste in timp, dupa prezentari si discutii, pe cateva componente de baza:
punctPretul licentelor ERP - este influentat de numarul de utilizatori ai sistemului si de modulele selectate pentru solutia ce va fi utilizata de client. De asemenea, un ERP poate fi achizitionat in regim on premise sau poate fi inchiriat pe baza unui abonament lunar (SaaS).
punctPretul serviciilor de personalizare - presupune realizarea de dezvoltari ale sistemului pentru a oferi functionalitati pe specificul clientului sau chiar module dedicate.
punctPretul serviciilor de implementare - depinde de complexitatea proiectului si de cele mai multe ori se calculeaza un numar estimat de ore de implementare. Implementarea este procesul de punere in practica a functionalitatilor sistemului conform unui proiect tehnic care contine specificatiile personalizate pe structura companiei. De ce se practica un numar de ore estimate? Pentru ca de cele mai multe ori implementarea depinde nu doar de personalul specialist IT al furnizorului cat si de utilizatorii din cadrul companiei vizate, care de multe ori sunt reticenti la schimbare, revizuiesc specificatiile stabilite in faza initiala sau pur si simplu nu reusesc sa ofere datele necesare in timpul stabilit.
punctCosturile serviciilor post-implementare. O data ce procesul de implementare este finalizat si sistemul ERP este dat in exploatare, companiile pot opta pentru extinderea sistemului cu aplicatii/module noi, pot implementa functionalitati noi pentru a se adapta pietei in schimbare sau pot opta pentru diverse servicii care trec de aria de cuprindere a celor de suport tehnic. Toate acestea sunt considerate costuri de post-implementare a sistemului ERP pentru ca acesta sa functioneze la parametrii optimi.
punctAbonamentul pentru actualizari la legislatie si servicii de suport tehnic (mentenanta). Conform acestui abonament, beneficiarul sistemului are dreptul la suport online gratuit din partea furnizorului pentru a facilita exploatarea corecta a sistemului. Consultantii de suport tehnic centralizeaza cererile clientilor, acorda ajutor accesand dela distanta calculatoarele clientilor si furnizeaza manualele de utilizare ale sistemului sau documentatia intocmita cu ocazia unor modificari legislative, etc. Orice actualizari la legislatia fiscala in vigoare sunt de asemenea oferite cu titlu gratuit in baza abonamentului.