CE ESTE B2B (BUSINESS TO BUSINESS)? 

Asemanator portalelor de e-commerce (magazinelor online) dedicate clientilor persoane fizice, platformele online business-to-business faciliteaza interactiunea dintre furnizori si clienti - persoane juridice, cu scopul de a expune oferta de produse si servicii, de a simplifica procesul de vanzare si de a intari relatia intre parteneri. Companiile apeleaza la un portal B2B, de obicei, in cazul aprovizionarii cu materii prime si materiale necesare in procesul de productie sau in cazul achizitiei de bunuri destinate revanzarii catre publicul larg.

Utilizarea platformei B2B intre compania furnizor si client are loc de obicei dupa o anumita perioada de aprofundare a relatiei comerciale. Ea permite companiei furnizor sa isi expuna oferta de produse, iar companiei client sa vizualizeze produsele, stocurile, preturile si discounturile de care beneficiaza intr-un timp mult mai rapid decat cerand informatii via email, fax, etc.
Practic, un portal Business to Business functioneaza ca un magazin online. Furnizorul faciliteaza clientilor accesul la portalul B2B printr-un user si o parola. Pe baza lor, clientii au deja inregistrate toate datele de firma care sunt pur si simplu preluate la lansarea unei comenzi. Un portal B2B prezinta avantaje atat pentru cumparator cat si pentru vanzator astfel: vanzatorul are posibilitatea de a-si expune oferta actualizata de produse, adaugand ori de cate ori e nevoie, fara eforturi suplimentare, un nou produs, iar cumparatorul beneficiaza in orice moment de informatii legate de comenzi anterioare, preturi preferentiale, discounturi sau stocuri. Acest tip de comunicare intre business-uri asigura transparenta si viteza sporita procesului de vanzare-cumparare. De asemenea, comunicarea structurata privind nevoile clientilor si oferta furnizorului elimina erorile umane care ar putea aparea si ancoreaza businessurile in tehnologia moderna.
Pe langa rolul de baza a platformei B2B de a gestiona rapid si eficient comenzile clientilor, o astfel de aplicatie este menita sa imbunatateasca relatia cu clientii companiei si sa promoveze produsele si imaginea companiei. Asemenea aplicatiilor clasice de vanzare,in cadrul portalului B2B se pot implementa politici de marketing prin urmatoarele elemente: promotii pe perioade de timp sau anumite produse, puncte de fidelitate, discounturi in functie de cantitate sau de modalitatea de plata si pachete de produse si servicii.
Produsele inscrise in portal beneficiaza de poze, prezentari, specificatii detaliate, comentarii, prezentari video, stocuri si preturi, deci experienta accesarii unui astfel de portal este una placuta. In cazul in care cumparatorul nu e lamurit in legatura cu anumite caracteristici ale produsului, platformele B2B au integrat un serviciu de Suport tehnic prin care se pot cere amanunte suplimentare.
De cele mai multe ori, platformele B2B sunt aplicatii ale unui sistem informatic integrat sau se conecteaza la un sistem de tip ERP, asigurand transferul automat al datelor intre cele doua. Daca platforma B2B este parte a unui ERP, atunci toate informatiile care circula din si inspre portal sunt in timp real. Din acest motiv, comenzile plasate prin portalul B2B pot fi procesate imediat, preturile sunt cele preluate in aplicatia de urmarire a contractelor din cadrul sistemului ERP si sunt cele negociate - orice modificare a lor e vizibila si in portal , stocurile sunt cele reale din momentul plasarii comenzii. In ERP ajung comenzile clientilor, o data cu onorarea lor generandu-se si documentele contabile aferente; fluxul ulterior plasarii comenzii este gestionat de celelalte aplicatii ERP: incasarea facturilor emise, gestionarea stocurilor, livrarea, transportul, etc.