Grupul de firme Ardealul (Ardealul și Ardealul Trading)
Optimizarea politicii de achiziție a cerealelor (cu precădere floarea soarelui)
Descriere Introductivă
Ardealul Carei, cel mai mare producător de ulei vegetal cu acționariat românesc, pune accentul pe trasabilitate în cadrul procesului de achiziții al cerealelor de la fermieri printr-un modul dedicat de agribusiness din cadrul ASiS ERP.
Grupul de firme Ardealul și Ardealul Trading, cu o cifră de afaceri de peste 84 milioane de EUR activează în zona agribusiness și în zona producției de ulei vegetal. Înființat în 1933, Ardealul Carei are în spate o tradiție în fabricarea uleiului de presă și rafinat și a altor produse derivate.
Provocare
De-a lungul celor 20 de ani de colaborare cu Alfa Software, cei de la Ardealul au făcut trecerea la versiunile moderne ale sistemului ASiS, anul 2020 fiind un astfel de punct de cotitură. Pentru a face față provocărilor curente din industria de agribusiness, s-a decis re-implementarea sistemului ERP ASiS. S-a dorit re-așezarea pe structuri moderne a politicii companiei de achiziții a cerealelor de la fermieri. Achiziția de cereale presupune un proces specific și complex în care se ține cont de parametrii de calitate și cantitate a recoltelor și de criterii de bonusare diferențiate.
Soluția noastră
Pentru a răspunde nevoilor specifice și provocările Ardealul am implementat următoarele soluții:
Optimizarea fluxurilor de achiziție de cereale (floarea-soarelui, rapiță)
La începutul fiecărui an agricol, în baza Ordinelor de achiziție introduse în ASiS, la nivelul Agrotex, se stabiliște un necesar și o limită cantitativă pentru achiziția diverselor categorii de cereale: semințe de floarea soarelui, soia, porumb, etc. Contractele de achiziție cereale vor urmări aceste limitele impuse. La atingerea parametrilor setați de Ordinele de achiziție, va fi stopat procesul de achiziție sau vor exista ajustări cu minus pentru prețurile de achiziție.
În momentul recoltării, prin modulul Tichete de cântărire, se face recepția de la fermieri. Dacă există contract introdus în baza de date ASiS, tichetele de cântărire deschise vor evidenția în mod automat pentru fiecare fermier, produsele agricole (categoriile de cereale) contractate, prețul și valorile de referință ale indicilor de calitate de pe contract. Urmează să se stabilească diferențele între partea contractată și cea realizată. La prima trecere pe cântar se preia automat cantitatea brută citită de la cântar iar apoi cerealele aduse sunt supuse unui set de analize, cum ar fi umiditate, corpuri străine, masa hectolitrică, etc. La ieșirea din curte se identifică de către operator tichetul deschis, prin numărul mașinii și se preia greutatea cântărită ca și tara. În urma datelor colectate, se face calculul cantității utile (de gestiune). Se emit automat din ASiS formularele necesare, recepția fiind încheiată.
Stabilirea politicii de discount
Dincolo de urmărirea efectivă a cantităților de cereale achiziționate de la fermieri, este necesară gestionarea strictă a fluxurilor bănești, mai precis a marjelor de adaos. Ardealul Carei, la fel ca majoritatea companiilor din domeniul agri-business lucrează în special cu discounturi acordate fermierilor. Acestea se acordă de cele mai multe ori după finalizarea campaniei de colectare cereale și sunt gestionate în ASiS ERP printr-un modul specific de acordare discounturi.
În ASiS BI se pot vedea în timp real marjele de adaos finale pe fiecare fermier/factură/cultură în parte sau cumulat. De asemenea se pot face tot felul de analize de profitabilitate pe fiecare furnizor, fermier, produs.
Managementul eficient al producției de ulei
În funcție de gradul de realizare a planului de achiziție de cereale, se face o estimare a producției de ulei. Se urmăresc timpii de execuție și parametrii de calitate necesari pentru fiecare produs finit în parte.