Metode eficiente de a crește vânzările și profitabilitatea cu ajutorul unui ERP

erp retail

În ziua de azi, clienții sunt mai informați ca niciodată și au nenumarate opțiuni din care pot alege. Aceste aspecte oferă clienților rolul decisiv în procesul de cumpărare și le modfică inclusiv obiceiurile de cumpărare. Tocmai din acest motiv, companiile de retail trebuie să găsească posibilități de a veni in întâmpinarea nevoilor clienților. Dar cum poate o companie de retail să se adapteze unor comportamente în schimbare? Răspunsul e simplu: găsind noi canale de comunicare, oferind prețuri competitive și experiențe plăcute în magazin și implementând politici de fidelizare și de marketing. Pentru toate acestea, un sistem informatic integrat poate deveni un instrument absolut necesar.

Iată câteva elemente prin care un ERP poate crește performantele și deci și vânzările în cadrul companiilor din domeniul retail:

Sistemele ERP dedicate firmelor de comerț sunt de obicei integrate cu aparatura hardware necesară într-un magazin. Integrarea facilitează un management eficient al stocurilor, al inventarelor și oferă clienților o experiență pozitivă. Deopotrivă angajații beneficiază de instrumentele potrivite pentru a se concentra pe procesul de vânzare căci restul operațiunilor au loc automat. De exemplu, într-un magazin de carne, datele de la cântar pot fi transmise automat în sistemul ERP; în funcție de ele, sistemul calculează prețul de vânzare, emite documentele contabile, care ulterior se vor regăsi în modulul de contabilitate. Un alt exemplu ar putea fi utilizarea unui cititor de coduri de bare care reduce timpul de identificare în baza de date a unui articol dorit de client, iar prin scanarea unei etichete cu coduri de bare sunt aduse în fața vânzătorului toate informațiile legate de acel articol (preț, caracteristici, promoții, etc).

Un sistem ERP interconectează toate funcționalitățile din retail ceea ce duce la creșterea vitezei în cadrul procesului de vânzare.

  • Eliminarea înregistrării de mai multe ori a informațiilor referitoare la clienți sau produse 

Informația înregistrată într-un sistem unitar, precum un ERP, este unică și poate fi accesată și modificată din orice locație. Toți utilizatorii dispun de aceeași interfață de introducere a datelor și actualizarea informațiilor despre anumite produse sau clienți presupune parcurgerea acelorași pași/câmpuri pentru oricine utilizează sistemul informatic. O dată introduse în sistem, datele se propagă automat către alte aplicații precum cele de logistică și management de depozit sau aprovizionare, etc.

Prin standardizare, are loc și creșterea calității informațiilor despre produsele comercializate. Denumirea produsului, listele de prețuri, codul de bare atașat, descrierea pentru mediul online/modulul de e-commerce, fotografiile reprezintă elementele care alcătuiesc imaginea completă a unui produs. Se elimină astfel riscuri care ar putea apărea în procesul de vânzare: de exemplu acela de a vinde la un preț prea mic, de a oferi detalii eronate despre un produs, de a preciza un termen de livrare imposibil de respectat.

Informația din cadrul unui sistem informatic poate fi deci controlată și impune invariabil un set de reguli pentru organizație.

  • Utilizarea eficientă a multiplelor canale de vânzare

Un sistem ERP poate să integreze pentru retaileri multiple canale de vânzare și aduce într-un singur loc informația din întregul proces de vânzare, raportarea financiar-contabilă și instrumentele de urmărire a performanței în vânzări.

În ultimul timp, retailul presupune prezența omnivalentă pe piață prin utilizarea următoarelor canale de vânzări: cumpărături în supermarket/magazin, online – prin platforma de e-commerce, de pe telefonul mobil, prin distribuitori/agenți de vânzări sau prin platforma B2B (Business to Business) pentru parteneri. Deși poate părea un paradox, păstrarea centralizată a informațiilor despre produse într-un ERP permite descentralizarea punctelor de vânzare, fără însa a pierde controlul asupra afacerii.

  • Fidelizarea clienților prin politici de preturi/discount și servicii de buna calitate (transport, retur marfă, împachetare colet, etc)

Companiile caută metode eficiente de retenție a clienților căci un fapt cunoscut este acela că păstrarea unui client este mult mai ieftină decât atragerea unor clienți noi. Pentru a-și îndeplini acest obiectiv, companiile apelează la noi canale de comunicare și la strategii de fidelizare diverse. Printr-un sistem integrat pot fi implementate numeroase politici de marketing și fidelizare: reduceri de prețuri în anumite perioade, acordarea de produse gratuite la un anumit volum de vânzări, discounturi în funcție de volum, prețuri promoționale pentru clienții corporate/fideli, sistem de puncte de fidelizare, acordarea de limite de credit, etc. De asemenea, importante sunt și serviciile atașate vânzării unui produs (transport, reparații, etc) care pot fi controlate prin intermediul unui modul de CRM integrat cu sistemul ERP ales. Un sistem CRM ține evidența intervențiilor și serviciilor efectuate/ de efectuat la clienții care au achiziționat produse din magazinele companiei și poate constitui un punct de plecare pentru dezvoltarea unor noi politici de marketing.

Beneficiile utilizării instrumentelor de marketing adecvate sunt creșterea vânzărilor, îmbunătățirea colaborării cu clienții și transferarea imaginii companiei în sfera profesionalismului.

  • Generarea automată a documentelor contabile

Un sistem ERP crește acuratețea datelor și optimizează procesele financiare și contabile dintr-o companie bazându-se pe emiterea automată a documentelor contabile. Comercianții nu au nevoie să introduca fiecare tip de informație în diferite sisteme. Reunind informațiile într-un singur sistem, se reduc costurile de procesare a documentelor contabile, iar procesele financiare au o vizibilitate mai mare. Scopul automatizărilor de natură contabilă este acela de a obține într-un timp scurt o imagine fidelă asupra rentabilității economice a companiei. ASiS ERP generează automat documentele contabile și le stochează pe serverul central, oferind accesul la ele din orice locație a companiei.

  • Urmărirea performanței prin instrumente de Business Intelligence

Înțelegerea funcționării unei companii care realizează comerț cu amănuntul se bazează în mare parte pe analize de rentabilitate și pe utilizarea indicatorilor economico-financiari. Analiza managerială a vânzărilor se referă la înțelegerea fiecărui canal de vânzări, la urmărirea profitabilității pe locații și vânzători, chiar și pe produse. Analiza tendințelor de cumpărare a clienților ajută retailerii să fie mai bine pregătiți și să știe ce produse vor stoca în diverse perioade ale lunii sau în funcție de sezon. Identificarea din timp a acestor tendințe ajută la organizarea stocurilor pe locații astfel încât unele magazine să nu aibă un stoc excedentar comparativ cu vânzările și altele să aibă un stoc subdimensionat.

 

Transmite mai departe

Articole similare

EDI - ELECTRONIC DATA INTERCHANGE
Adu-ți mai aproape clienții cheie prin interfața EDI (electronic data interchange)
ASiS ERP interfațează cu sistemul EDI Sistemul integrat ASiS ERP utilizează sistemele EDI pentru a răspunde...
Citește mai mult →
erp distributie ASiS
Cum să controlezi activitățile de distribuție cu ajutorul unui ERP?
Companiile de distributie, indiferent că este vorba de produse alimentare sau nealimentare, se confruntă...
Citește mai mult →
retail erp
Retail: 5 rapoarte esențiale în activitatea de vânzări
Planificarea și optimizarea vânzărilor presupune realizarea în prealabil a unei analize serioase a trendului...
Citește mai mult →

Crește, eficientizează, inovează cu ASIS ERP

Lasă-ne datele tale și împreună începem să analizăm nevoile companiei tale.