Retail: 5 rapoarte esențiale în activitatea de vânzări

Retail: 5 rapoarte esențiale în activitatea de vânzări

Planificarea și optimizarea vânzărilor presupune realizarea în prealabil a unei analize serioase a trendului de vânzare, luând în calcul o perioadă specifică de timp. Evoluția crescătoare sau descrescătoare îndeamnă managementul la urmărirea detaliată a vânzărilor pe agenți, produse, canale de distribuție sau pe zone geografice, etc.

Pentru a studia cu atenție și în profunzime datele de vânzări, managerii utilizează instrumente/rapoarte de Business Intelligence care aduc informații actualizate la zi din ERP-ul utilizat. Pe baza lor, se pot fundamenta decizii care să ducă la creșterea vânzărilor, îmbunătățirea muncii prestate de agenții din teren, creșterea gradului de satisfacție și fidelizarea clienților și nu în ultimul rând, sporirea vizibilității în piață a brandului propriu.

Cele mai utilizate rapoarte/indicatori grafici care privesc activitatea de vânzări din ASiS ERP sunt următoarele:

Vânzări realizate

– prin preluarea la secundă a datelor din sistem care totalizează vânzările efectuate. ASiS permite filtrarea datelor după orice criteriu în varianta de raport/listă, indicator grafic sau pivot Microsoft Power BI (combinația celor 2 anterioare). De asemenea, este permis exportul datelor/vizualizarea lor în orice format dorit de utilizator: Excel, TIFF, CSV, HTML. Dimensiunile de filtrare rămân la latitudinea utilizatorilor: zona geografică, magazine deschise, perioade, agenți de vânzare, canale de vânzare, etc. Detalierea se realizează pe nivele prin aplicarea succesivă a mai multor criterii de filtrare. Există și posibilitatea corelării datelor de vânzări cu cele estimate de management cu scopul de a identifica dacă s-a respectat targetul propus.


Analiza ABC

– reușește să atragă atenția managerilor asupra produselor care aduc venituri substanțiale. Metoda ABC este o modalitate de inventariere și de încadrare în categorii a stocului existent. Ea ajută managerii să evite supraîncărcarea cu mărfuri care se vând greu și lipsa stocului în cazul mărfurilor cerute de clienâi. De asemenea, acest raport e utilizat pentru gestionarea corespunzatoare a lichidităților companiei.
ERP-ul ASiS procesează datele de recepție a mărfii și vânzări și realizează o analiză ABC pe baza lor. Metoda ABC împarte stocul de mărfuri în trei categorii:

  • bunuri de categoria A – 20% din totalul de bunuri aduc 70% din total vânzări
  • bunuri de categoria B – 30% din totalul de bunuri aduc restul de 25% din vânzări
  • bunuri de categoria C – 50% din totalul de bunuri generează restul de 5% din vânzări

Viteza de rotație a stocurilor

– arată de câte ori a fost rulat stocul de mărfuri în decursul unui exercițiu financiar. Acest indicator avertizează managementul asupra faptului ca imobilizarea lichidităților companiei în stocuri care nu se vând sau se vând mai puțin, poate afecta cash-flowul companiei. Viteza de rotație a stocurilor mare poate semnifica faptul că suma de bani blocată în stocuri este mică. Dacă rotația stocurilor are o valoare prea mică, acest fapt reflectă probleme de flux de numerar. Dacă rotația stocurilor are o valoare prea mare, aceasta poate duce la pierderea vânzărilor din cauza lipsei de stocuri pentru anumite produse. În plus, urmărirea rotației stocurilor permite magazinului să nu rămână fără stocuri la unele produse și nici să nu își facă supra-stoc la altele.


Situație comparativă (profitabilitate)

– permite înțelegerea eficienței economice la nivel de magazin, canal de vânzare/distribuție, produs sau agent de vânzări. Profitabilitatea pe produs, de exemplu, poate fi calculată prin raportarea prețului de vânzare la prețul de cost sau prețul antecalculat sau chiar la prețul de cost complet (în care sunt incluse cheltuielile cu aprovizionarea și desfacerea). La nivel de magazin, profitabilitatea se va calcula ținând cont de cheltuielile de întreținere, cu salariile, cu chiriile, de franciza, etc.


Situația încasărilor

– prezintă sumele încasate la timp sau în avans raportat la totalul facturat. Cel mai frecvent criteriu de filtrare e pe client. Daca neîncasările sunt la un nivel ridicat, se pot impune limite de marfa, termene de plata sau limite de credit peste care sistemul ERP nu permite vânzarea de marfă.

Utilizatorii care doresc pot primi via email toate aceste rapoarte, dar și altele personalizate la intervalele de timp dorite.

DEMO

Pin It on Pinterest