Ce este inteligența artificială și care sunt tehnologiile revoluționare din câmpul ei?

inteligența artificială

Inteligența artificială este un trend tehnologic, a cărui popularitate a explodat în ultimii ani, nu doar pentru că reprezintă o piață foarte promițătoare, ci și pentru că oferă oportunități noi pentru diferite business-uri.

Ea dă mașinilor posibilitatea de a învăța din experiență și de a îndeplini task-uri care până acum reveneau doar oamenilor. În prezent, cele mai cunoscute exemple ale inteligenței artificiale, dintre care amintim computerele de șah sau mașinile fără șofer, se bazează puternic pe instrumente de deep learning și de procesare a limbajului.

Utilizând aceste tehnologii, computerele învață să rezolve task-uri specifice prin procesarea unei cantități mari de date și prin recunoașterea anumitor pattern-uri.

Termenul de „inteligență artificială” a fost introdus în anul 1956, dar el a devenit mult mai popular în prezent, datorită volumului crescut de date, a algoritmilor avansați și îmbunătățirilor în privința puterii și a spațiului de depozitare a computerelor.

Chiar dacă filmele hollywoodiene și cărțile sci-fi imaginează inteligența artificială sub forma roboților care vor conduce lumea, evoluția din prezent a acestei tehnologii nu este atât de îngrijorătoare și nici atât de avansată. Cu toate acestea, inteligența artificială s-a dezvoltat atât de mult încât este capabilă, în prezent, să aducă beneficii la nivelul fiecărei industrii.

Care sunt efectele inteligenței artificiale asupra diferitelor industrii?

Cercetarea cu privire la inteligența artificială aplicată a determinat deja numeroase descoperiri în domenii de studiu precum fizica cuantică, în cadrul căreia este utilizată în scopul prezicerii comportamentului sistemelor formate din miliarde de particule subatomice, dar și în medicină, unde este folosită pentru a diagnostica pacienți pe baza datelor genomice.

În domeniul business, ea are o multitudine de utilizări, începând de la detectarea fraudelor și ajungând la îmbunătățirea experienței consumatorului prin prezicerea serviciilor de care acesta are nevoie. Mai mult, ea poate fi utilizată în managementul forței de muncă și a proceselor de producție, fiind capabilă să anticipeze anumite erori înainte ca ele să se producă și să susțină astfel întreținerea predictivă.

În această lume a consumului, mare parte a tehnologiei pe care o introducem în viața noastră de zi cu zi se bazează pe inteligența artificială. Începând cu asistenții personali inteligenți Siri sau Google Assistant și ajungând la mașinile care se conduc singure (al căror număr îl va depăși pe cel al mașinilor clasice în câțiva zeci de ani), noile tehnologii ne modifică radical existența.

Care sunt tehnologiile cele mai importante ale inteligenței artificiale?

Inteligența artificială dezvoltă procesele de automatizare, care determină, la rândul lor, noi oportunități la nivelul business-urilor. Dintre acestea, remarcăm unele tehnologii care vor afecta un spectru larg al industriilor.

  1. Recunoașterea vocală

Procesul de convertire a cuvintelor vorbite în format digital în scopul transcrierii acestora într-un cod util pentru diverse aplicații software poartă numele de recunoaștere vocală. Ea este utilizată în principal pentru sisteme interactive de răspuns vocal și pentru aplicații mobile.

  1. Tehnologia limbajului și procesarea limbajului natural

În această categorie intră sistemele care utilizează procesarea limbajului natural în scopul analizei textuale. Pentru a obține o înțelegere bună a conținutului atât din punct de vedere al sintaxei, cât și a semanticii, aceste sisteme folosesc tehnologii de identificare a tonului vocal și a intensității de exprimare a unei propoziții.

Soluțiile software sunt utilizate pentru a preveni tentativele de fraudă și sunt preferate de anumite companii în analiza datelor nestructurate, cum ar fi conversațiile din mediul online sau pentru creșterea eficienței asistenților virtuali.

  1. Asistenții virtuali

Chiar dacă putem observa o creștere a numărului de chatbots, utilizați în scopul îmbunătățirii experienței clienților, evoluția tehnologică din prezent este îndreptată spre dezvoltarea asistenților virtuali. Cel mai probabil, aceasta își va atinge apogeul în următorii 2-4 ani.

Asistenții virtuali sunt capabili să interacționeze direct cu oamenii și să indeplinească task-uri specifice, în special în cazurile în care sunt angajați în proiecte din rețeaua Internet of Things (IoT), cum ar fi și cel al caselor inteligente.

  1. Automatizarea proceselor

Aceasta reprezintă unul dintre cele mai puternice trenduri tehnologice, deoarece poate fi aplicat unui număr mare de industrii. Datorită lui, multe activități umane au fost automatizate, iar procesele de business au fost optimizate.

  1. Platforma de Machine Learning

În acest caz vorbim de platforme tehnologice pre-configurate, care exploatează într-un mod eficient și simplu inteligența artificială. Ea integrează în cadrul lor diferitele sale funcționalități, în particular algoritmi de machine learning.

În general, ele sunt soluții cloud prin care se construiesc modele matematice, care vor fi ulterior utilizate în dezvoltarea aplicațiilor. În prezent, obiectivul lor principal este implementarea unor soluții de analiză predictivă.

  1. Recunoașterea biometrică

Tehnologia recunoașterii biometrice oferă soluții promițătoare, capabile să îmbunătățească interacținea dintre om și mașină, nu doar prin recunoașterea limbajului, ci și a feței, a tonului vocii și, în general, a tot ceea ce desemnăm ca limbaj corporal. În prezent, ea reprezintă una dintre cele mai active zone de cercetare.

  1. Îmbunătățirea managementului și a luării deciziilor

În acest câmp, sunt dezvoltate sisteme și soluții care integrează reguli logice la nivelul aplicațiilor inteligenței artificiale, cu scopul de a oferi instrumente eficiente de management și date exacte pe baza cărora pot fi luate decizii. Astfel, prin aceste sisteme se urmărește nu doar asumarea unor decizii mai bune, ci și eficientizarea procesului prin care se poate ajunge la ele.

Care sunt domeniile în care inteligența artificială este deja folosită intensiv?

  1. Retail

Inteligența artificială dezvoltă funcționalități ale shopping-ului virtual, prin care se oferă recomandări personalizate și se discută opțiuni de cumpărare. Mai mult decât atât, managementul stocurilor este îmbunătățit semnificativ cu ajutorul noilor tehnologii.

Optimizarea lanțului de aprovizionare este o altă arie în care inteligența artificială întregistrează un succes ridicat, deoarece oferă posbilitatea de a supraveghea și conecta întregul proces prin diverse sisteme analitice.

  1. Marketing

Sistemele de inteligență artificială dedicate managementului lanțului de aprovizionare și distribuție sunt deseori integrate cu marketing-ul. De exemplu, ele asigură procesul inteligent al distribuției ținând cont de anumite campanii sau oferte promoționale și prezic atât nivelul cererii, cât și obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor.

În prezent, soluțiile de marketing dezvoltate prin tehnologia inteligenței artificiale se bazează pe:

  • sisteme de recunoaștere a vocii, utilizate în aplicații cum ar fi Siri sau Cortana;
  • analiza limbajului natural, în scopul investigării datelor nestructurate prin care se obțin obiceiuri de cumpărare și sunt captate emoții ale consumatorilor;
  • dezvoltarea mixului eficient de marketing și a campaniilor de comunicare, în principal prin susținerea proiectelor de targetare a audienței cu ajutorul ofertelor, promoțiilor și mesajelor specifice.
  1. Medicină

Aplicațiile inteligenței artificiale pot stabili tratamente personalizate fiecărui caz, fiind capabile să interpreteze și rezultatele radiografiilor. În anumite cazuri, doctorii utilizează în sălile de operații asistenți virtuali.

Utilitatea sistemelor de deep learning în prevenirea bolilor rare și a cancerului este indiscutabilă, soluțiile de inteligență artificială putând analiza date, documente și publicații științifice la o viteză mult mai mare decât omul. Procesarea unei cantități mari de informații și compararea datelor relevă cele mai bune metode de prevenție a afecțiunilor grave.

  1. Sport

În acest domeniu, inteligența artificială este utilizată în scopul înregistrării imaginilor din timpul jocului, pe baza cărora se oferă antrenorilor rapoarte prin care jocul echipei poate fi imbunătățit. Ele conțin tactici de optimizare ale pozițiilor jucătorilor și noi strategii.

După cum putem observa, inteligența artificială modifică radical modul în care interacționăm și poziționarea noastră în societate. Ea determină schimbări atât în plan personal, cât și în plan profesional. În anumite industrii, menținerea competitivității începe să fie legată de implementarea noilor inovații tehnologice și de automatizarea proceselor. Nu am ajuns încă la o dominație a roboților, dar nu putem ști exact ce ne rezervă viitorul.

 

Transmite mai departe

Articole similare

experienta consumatorului
Importanța experienței clientului în procesele de business
Termenul de „experiența consumatorului” are în prezent o valoare mult mai semnificativă în lumea business-ului...
Citește mai mult →
iot erp - erp internetul lucrurilor
Cum va afecta Internetul lucrurilor (IoT) modul în care utilizăm sistemele ERP?
Conexiunea la Internet a devenit a doua noastră natură făcându-ne să utilizăm dispozitive conectate la...
Citește mai mult →
ASiS Transporturi Smart
Alfa Software aduce automatizarea smart în transporturi: ASiS ERP generează automat ordinele de deplasare și foile de parcurs prin preluarea datelor din sisteme de tip GPS
Automatizare: ASiS ERP generează automat ordinele de deplasare și foile de parcurs prin preluarea datelor...
Citește mai mult →

Crește, eficientizează, inovează cu ASIS ERP

Lasă-ne datele tale și împreună începem să analizăm nevoile companiei tale.